امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
header-logo
تک بناهای تاریخی اردکان برای ثبت ملی و جهانی آماده می‌شوند

شهردار اردکان:
تک بناهای تاریخی اردکان برای ثبت ملی و جهانی آماده می‌شوند

به گزارش روابط عمومی شهرداری ، احمدرضا متألهی، شنبه شب در نشستی خبری با اشاره به طرح‌های نیمه تمام شهرداری اردکان اظهار داشت: برخی از این پروژه‌ها وارد چرخه تکمیل شده که از جمله آنها می‌توان به تکمیل چند پارک از جمله پارک بانوان و پارک مسکن مهر، فضای ورزشی ویژه بانوان و ادامه نهضت آسفالت در این شهر اشاره کرد.

وی عنوان کرد: خانه صدرالفضلا نیز به منظور تبدیل به فرهنگسرا در حال تکمیل است و علاوه بر آن کار در مسیر قنات، پیاده رو سازی و … نیز انجام شده است.

متألهی ادامه داد: در زمینه عوارضی که از صنعت اخذ می‌شود، قانون چند سالی است که تغییر کرده و تقسیم عوارض اکنون بر اساس جمعیت انجام می‌شود بنابراین عایدی اردکان کاهش یافته است.

شهردار اردکان بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت مرکز استان بیشتر از اردکان است، عوارض آلایندگی به مرکز استان تعلیق می‌گیرد.

وی در مورد خسارات سیل مردادماه نیز اظهار داشت: تمام مسیرها را پاک سازی کرده بودیم و از سدهای اطراف بازدید شده بود و مسیل‌ها نیز با کمک فرمانداری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و … آزاد شده بود بنابراین به جز خرانق که بارش زیادی در آن اتفاق افتاد، خسارت جدی در سایر مناطق اردکان نداشتیم.
ورود شهرداری ار دکان به ورزش محلات

متألهی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد فضاهای ورزشی ایجاد شده در شهر اردکان به عنوان ثروتمندترین شهر کشور و یکی از فقیرترین مناطق در زمینه فضاهای ورزشی ادامه داد: شهرداری اردکان بیشتر به سمت ایجاد فضاهای ورزش همگانی رفته و در این راستا فضاهایی برای اسکیت، تیراندازی در کنار پارک امام رضا (ع) ایجاد شده همچنین زمین فوتبالی در کنار این پارک مجهز شده است.

شهردار اردکان عنوان کرد: سالن ورزشی استانداردی نیز ویژه خواهران در کنار پارک بانوان در هفته دولت کلنگ زنی می‌شود.

وی همچنین از ورود جدی شهرداری یز به حوزه ورزش محلات خبر داد و گفت: شهرداری در این زمینه برنامه‌هایی دارد که به تدریج اجرایی می‌شود.

بافت تاریخی ار دکان شاخص‌های ثبت جهانی را ندارد

متالهی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد بافت تاریخی اردکان و اقدامات شهرداری برای ثبت جهانی این بافت به دنبال مباحث مطرح شده در زمینه ثبت جهانی بافت‌های تاریخی استان یزد عنوان کرد: بافت تاریخی اردکان از نظر تاریخی، قدمت چندانی ندارد اما به عنوان بافت منسجم و زنده یک بافت منحصر به فرد است.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی اردکان از نظر انسجام و پویایی منحصر به‌فرد است، ادامه داد: به نظر من، بافت تاریخی اردکان قابلیت جهانی شدن را ندارد زیرا آیتم‌های لازم برای این مهم را ندارد.

متألهی تاکید کرد: اما در تلاش هستیم بناهای تاریخی و البته مواهب و جاذبه‌های طبیعی این شهر را به صورت تک به تک، برای ثبت ملی و حتی جهانی، آماده کنیم.

هاتفی، معاون خدمات شهری شهرداری اردکان نیز در مورد سیل و اقدامات پیشگیرانه قبل از آن اظهار داشت: پایش و نظارت لحظه به لحظه در حال انجام بود اما دو نقطه از مسیر اردکان آسیب پذیر است که هر دو مسیر مربوط به مسیری است که از میبد به سمت اردکان می‌رسد که در نهایت کنترل شد.

وی همچنین به تشریح مسائلی در زمینه جمع آوری زباله، لباس پاکبانان و … پرداخت.

منبع :خبرگزاری مهر