امروز سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
header-logo
نگران تکرار تجربه اردکان صنعتی برای خرانق هستیم

به گزارش روابط عمومی شهرداری اردکان ، مسعود نوریان اردکانی پیش از ظهر یکشنبه در نشستی خبری با اشاره به ممنوعیت صدور مجوز صنعتی برای پهنه یزد – اردکان و واکنش شورای شهر اردکان به ایجاد پهنه جدید صنعتی در خرانق اظهار داشت: واکنش ما به این موضوع به دلیل نگرانی از تکرار تجربه اردکان صنعتی برای خرانق است.

وی، یکی دیگر از دلایل واکنش شورای شهر اردکان به این موضوع را بی اطلاعی مسئولان این شهرستان از این اتفاق دانست و افزود: انتظار زیادی نیست که مسئولان شهرستان در جریان تصمیم گیری هایی که برای این شهرستان انجام می‌شود، قرار بگیرند.

نوریان با بیان اینکه پهنه صنعتی خرانق به هیچ وجه مجوز زیست محیطی نداشت، افزود: ورود شورا به دلیل مطالبه مردم بود و خواستیم کاری انجام نشود که بعدها نتوان از آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استان به دنبال تقویت خرانق از نظر اقتصادی هستند، تصریح کرد: قانون معادن می‌گوید یک درصد از درآمد معادن به عنوان عوارض به مناطق تحت اثر تعلق می‌گیرد و خرانق منطقه تحت اثر معدن چادرملو و اورانیوم است.

نوریان تاکید کرد: وقتی که ممر درآمد قانونی برای یک منطقه و تزریق پول به آن وجود دارد، چرا مسئولان به دنبال منابع جدید هستند.

رئیس شورای شهر اردکان با اشاره به تبعات اجتماعی و فرهنگی صنعتی شدن اردکان بیان کرد: شهر اردکان روزی که صنعتی شد، ۶۰ هزار نفر جمعیت داشت اما امروز شاهد وضعیت اجتماعی و فرهنگی فعلی این شهر با وجود افراد غیربومی هستیم.

نوریان یادآور شد: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر در اردکان، بیمه تأمین اجتماعی هستند که کدملی آنها مربوط به اردکان و استان یزد نیست در حالی که آمار بیمه شدگان بومی این شهرستان حدود ۱۴ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی تأثیرات اجتماعی فرهنگی صنایع در اردکان انجام نشده است و این اقدام از نظر علمی کور است، افزود: از ۲۱۶ شهر کشور در اردکان مهاجر داریم.

نوریان تاکید کرد: شورای شهر اردکان نگاه ویژه ای به مباحث فرهنگی دارد که مباحث مهم به صورت برنامه محور پیش می‌رود.

منبع :خبرگزاری مهر